Pääyhteistyökumppanit
Yhteistyökumppanit
Ilmastonmuutostako?
Suunnistaja

 

Fin5:n järjestelyohjeet ja –aikataulu on mainio asia. Niitä kun noudattaa, niin tulee hommat tehtyä ajallaan, eikä pääse syntymään harmillisia odottamattomia yllätyksiä. Ellei sellaiseksi lasketa esimerkiksi sitä, että opasteiden laittajalla menee loppukähinöissä jotenkin nuolet väärinpäin. No, eihän siitäkään suurta haittaa ole. Mutta saattaa ensi kesänä heinäkuisena maanantaiaamuna Lieviskän lossinkuljettaja vähän ihmetellä, miksi 2500 autoa on menossa Sulkavan Partalansaareen hänen lakisääteisen kahvituntinsa aikana. Kun just silloin piti se kaislikossa posahdellut hauki virvelöidä iltaruuaksi.

Sen takia me SK Vuoksessa ollaankin totuttu tekemään hommat ajallaan. Ja perusteellisesti.

Maaliskuisena lauantaina kokoontuikin innokas ja tekemään tottunut porukka ratamestariryhmän toimeksiannosta rastipukkien tekoon. Saatiin pukit hyvällä työnjaolla tehtyä niin rivakasti jo ennen aamuhämärän loppumista, että siinä joku loihe lausumaan, emmekö saman tien veisi ne paikoilleenkin. Kun valoisaa aikaa oli vielä jäljellä vaikka kuinka.

Ei muuta kuin hakemaan moottorikelkkaa, rekeä, lapioita, kankia, lekoja ja suksia. Pitäähän se hommaan varattu aika käyttää tehokkaasti. Nimittäin myöhemmin voi tulla kaikennäköistä muuta, mikä voi sotkea hyvät suunnitelmat. Rekeen rastipukkeja lastatessa porukassa mukana ollut ympäristövastaava totesi, että ollaan sitouduttu pitämään ympäristö siistinä ja saattamaan se toimenpiteiden jälkeen entiseen tilaansa. Eihän siinä muu auttanut, kuin hakea vielä tusinan verran harjoja.

Homma lähti joutuisasti käyntiin. Niin kuin tavallista SK Vuoksen hommissa. Ensimmäisen tunnin aikana oli löydetty 13 rastipistettä ja laitettu niihin pukit. Enemmänkin olisi kerennyt, mutta joku keksi kahdeksannen pukin jälkeen lukea ratamestariohjeita ja huomautti jotain pukkien korkeudesta. Ei kuulemma paikkojen siistimisen jälkeen näkynyt kunnolla rastikoodia. Saman tien siitä timpurin taitoja omaavat jatkamaan rastipukin jalkoja. Vähän mittaa aluksi joukolla ihmeteltiin, mutta myönnettävä oli, että loppujen lopuksi ihan passelilta se näytti. Yritti siinä yksi, muuten vähän hiljaisempi kaveri sanoa, että ei kai nämä nyt ainakaan lasten radoille tule. Mutta eihän sitä joutanut kuuntelemaan. Sitä paitsi kelkkakin piti niin kovaa meteliä kun kaasuteltiin kohti tiheikössä olevaa u-suppaa.

Oli jo kello varmaan yli puoli seitsemän kun pidettiin tilannekatsaus. Otsalamput oli kaivettu esille jo hyvän aikaa sitten. On nämä uudet lupinet ja hongkongilaiset verrattomia pelejä. Kaveria kun tämmöisellä yön pimeässä silmiin tojauttaa, niin taju meinaa lähteä. Siltä kaverilta. Meilläkin meni kolme varttia lamppujen sytyttämisen jälkeen silmiä hieroessa. Mutta saatiin selville, että oltiin asennettu 213 rastipukkia kaikkiaan 548:sta. Jos oikein tahtia kiristettäisiin, niin aamuun mennessä saataisiin homma tehtyä. Ja voitais sammuttaa omat lamput auringon noustessa.

Vaan ei. Ihmeteltiin, mihin osa porukkaa oli jäänyt. Lähdettiin etsimään, sillä kaveria ei jätetä. Sen verran oli ympäristövastaavan puhe mennyt perille. Löydettinhän se jälkien siistijäporukka jostain 77.:nnen rastin paikkeilta. Valittivat, kun oli harjoista varsi katkennut. Ja me muut muka oltiin viety kaikki lapiot ja lamput. Olivat siellä käsipelissä peittämässä lumikuoppia. Ja havuilla siistimässä jälkiä.

Sikäli oli hankala juttu, että nyt meidänkin hommat vähän viivästyi, kun jouduttiin heitä jeesaamaan. Aikataulu petti pahasti, vaikka loppuun homma vietiinkin. Mutta loppujen lopuksi nyt kuitenkin voidaan rauhallisin mielin nukkua ja odotella kesää. Pitää vain järjestelyohjeisiin vielä kirjata vinkkeinä, mitä kaikkea varustusta tämmöiselle porukalle pitää mukaan laittaa. Ettei tule tehtyä turhaa työtä.

0 kommenttia | Kommentoi
Kirjoita kommentti
Kirjoittaja
Sähköpostiosoite
Kommentti

 

  SKVuoksilogo3                       Vaakuna värillinen (kopio)    Imatra            Muokattu vaakuna (kopio)  Ruokolahti 

Ssl vaaka (kopio)

                          Tornator nettilogo                                  ONE WAY nettilogo                                                                                                                                                                                                 

 StoraEnso nettilogo

                                                           

                                                            Pohjola                         Veikkaus